Introductie


Mijn naam is Wil Theunissen.
Van jongs af aan ben ik altijd al sterk geÔnteresseerd geweest in het zelf maken van allerlei dingen. Zeilbootjes van een klomp met een aandrijving met elastieken, vliegers in allerlei soorten en maten, vliegtuigjes, elektrische schakelingen, racekisten, modelbouw en later elektrische treintjes. Voor de treintjes was het merk Fleischmann en het tweerail gelijkstroom systeem mijn favoriet. Dat laatste natuurlijk vanwege het gemak van het zelf bouwen van allerlei schakelingen. De Fleischmann treinen, rails en wissels, kon ik niet betalen zodat merken als Lima, Jouef e.d. mijn rollend en andere materieel vormden. Mijn enige echte lok was de DB V200 die ik na lang sparen in Duitsland kon gaan kopen. Duitsland gold toen nog als het Luilekkerland van het modelspoor.
 
Als zeventienjarige jongen ben ik begonnen aan mijn eerste baantje. Daaraan was bijna alles zelf bedacht en gemaakt. Met genoegen denk ik nog terug aan de slimme schakelingen die ik bedacht had om met behulp van drie relais, lampjes en een paar LDR's de treinen automatisch door de keerlus kon laten rijden. Ook de hoogfrequent verlichting in de personenrijtuigen, die het mogelijk maakten de trein te verlichten ook als hij stilstond, was voor die tijd een unicum. Het probleem van de staande golven op mijn baan heb ik nooit helemaal overwonnen. De knopen en buiken zorgden daarbij voor een treinverlichting die beurtelings maximaal en minimaal werd afhankelijk van de positie van de trein op de baan. Een elektronische stoomgeluidsgenerator en schakelingetjes die de overweglampen het karakter gaven van langzaam dovende gloeilampen zitten nog in mijn geheugen als de juweeltjes die mijn baan een eigen stempel gaven.
 
Zoals bij veel mensen volgde ook bij mij een periode waarin studie, een drukke baan en een gezin alle tijd en aandacht opeisten. Geen probleem overigens maar wel de reden dat ik pas na mijn pensionering de modelspoorhobby weer definitief kon oppakken. Daarbij kwam ik al snel in contact met Gert van Voorst, een oud-collega met wie ik nu alweer een aantal jaren een uiterst plezierige samenwerking heb.
Het was Gert's idee om een plekje voor mij in te ruimen op zijn eigen website (gertvanvoorst.nl) en op dit moment beschik ik zelfs over een eigen website. Een woord van dank en waardering over mijn zeer fraai vormgegeven en ingerichte website vind ik dan ook hier zeker op z'n plaats.
 
Omdat mijn achtergrond elektrotechnicus is was mijn droom om, na mijn pensionering, een volledig gecomputeriseerde baan te gaan bouwen. Natuurlijk ging de aandacht in de eerste periode bijna volledig naar de techniek. Het gevolg was dan ook dat de baan kaal en onaangekleed bleef. Later besefte ik dat juist de scenery een wezenlijk deel van het geheel is en de modelbaan tot leven brengt.
Scenery bedenken en bouwen is een vak apart. Aanvankelijk dacht ik dat ik daar geen aanleg voor had. Maar al doende leert men en met vallen en opstaan komen er uiteindelijk toch acceptabele oplossingen en begint de modelbaan er met de dag aantrekkelijker uit zien. IdeeŽn en voorbeelden uit de werkelijkheid kun je naar hartelust combineren met je eigen creativiteit waarin "alles" mag. Een fantasiewereld met een knipoog naar de werkelijkheid. Ook op dit punt is er een zeer intensieve samenwerking ontstaan met mijn oud-collega en heeft hij aan de wieg gestaan van veel ideeŽn en uitwerkingen ervan.
 
Ik heb mij voor mijn huidige modelspoorbaan laten inspireren door het sporenplan en de emplacementen in Nijmegen.
In de lay-out is het sporenplan van station Nijmegen te herkennen met uitgaande en binnenkomende sporen van Arnhem, Den Bosch, Roermond en Kleef. Ook is de voormalige spoorkuil opgenomen. Vroeger was dit o.a. de locatie van de draaischijf voor stoomlocomotieven en een locomotievenloods. Nu bevinden zich hier de wasstraat en opstelsporen. Verder is er een afgaande tak als fabrieksspoor naar de voormalige papierfabriek Gelderland en het achterliggende industriegebied.
 
De treintafel heeft een L-vorm. Lengte van de poten van de L-vorm: 6,5 m en 2,4 m.
 
Ik gebruik Fleischmann Profirail, het meertreinensysteem "Digital plus by Lenz" en besturingsprogramma Koploper.
Het rijdend materieel bestaat voor het grootste deel uit Nederlandse locs, treinstellen en wagens van Roco, Fleischmann en Trix.  
 


 
 

© Wil Theunissen. Gewijzigd op 8-1-2011.